Google beter sig lite som en osäker högstadielärare när det kommer till att bedöma innehåll på webben. Det är inte alltid den som är mest spot on som tenderar att få högst betyg utan den som ordbajsar mest. Detta har lett till att varje gång vi googlar något måste vi ofta lägga tid på att läsa igenom spaltmeter av s.k. SEO-optimerade texter för att kunna destillera ut det mest matnyttiga.
Man kan tycka att ett så dominant företag som Google med så stora resurser borde ha utvecklats mer under alla dessa marknadsledande år. Ordet googla har ju faktiskt varit ett verb i över 20 år nu. Men den som är dominant blir lätt slö (och till slut omsprungen av AI?).
Vi tar ett konkret exempel för att tydliggöra detta.
Om jag googlar ”Vad kostar det att renovera ett kök?” (vilket jag just gjorde förra veckan då vi jobbar med en köksleverantör) så ser sökresultatet ut så här:
Sida upp och sida ner med likartade artiklar som tampas om de högsta placeringarna. Och det är just det som är problemet, att de i första hand tampas om placeringarna. Det är större fokus på att skriva för Googles sökspindlar som publik än riktiga människor. Men webbkrypande spindlar har till skillnad från människor all tid i världen och de älskar ord över allt annat, medan vi människor är otåligare och har lättare för att ta till oss visuella presentationer.
Det är egentligen inget fel på innehållet i många av sökresultaten ovan. Några av artiklarna är till och med välskrivna, prydligt layoutade och med en personlig touch, men en duktig tidningsredaktörsräv hade lätt kunnat skala bort 75% av textmängden och sedan kryddat med bilder och infografik för att göra allt innehåll mer lättillgängligt för mottagaren.
Så vad hade egentligen det ultimata sökresultatet för sökfrasen ovan varit? Vad borde ligga på plats nummer ett om vi bara utgår från relevans och kvalitet. Jag ser något sådant här framför mig:
En sida bestående av tydliga exempelbilder på olika köksrenoveringar tillsammans med en totalkostnad. Den kan sedan brytas ner till material och arbetskostnad samt även en taggning på geografi, eftersom arbetskostnaden skiljer sig mellan stor- och småstad. Enkelt, lättillgängligt och överskådligt. Summan kan även inflationsjusteras så att bilderna även håller över tid.
Problemet är att en sådan här sida aldrig hade haft en chans att slå sig in bland de organiska sökresultaten eftersom den innehåller alldeles för lite text.
Eller?
När det kommer till vissa sökfraser har Google faktiskt lärt sig att användaren inte vill ha långa textstycken. Frasen hus till salu resulterar i Hemnet och andra mäklarsajter bland de översta sökresultaten, trots att de är helt befriade från långrandiga textmassor och mest är den portalsida besökaren efterfrågar.
Vi på Tundran hjälper våra kunder löpande med att öka träffytan på Google. SEO sitter i ryggraden i allt webbinnehåll vi publicerar, men aldrig genom att tumma på kvalitet. SEO behöver inte alltid betyda att man gör som konkurrenterna. Ibland kan tvärtom vara bästa strategin. För genom att skapa det som människor verkligen vill ha kan vi få exponering via en mängd olika kanaler som traditionell PR, sociala medier, mun till mun, SEO/SEM, gammelmedia m.fl. Och när du utklassar dina konkurrenter i besöksantal så förstår även Google till slut vad som är grejen.
Tundran Digital Explorers is a part of Thinc Collective, a group of entrepreneur-driven companies within the marketing and commtech industry. By using the power of the collective and the skills of the specialists we challenge the limits of what is known as communication and what it can do for our clients, our employees and to contribute to a better world for all. Read more >>