Hur kommer vi söka och browsa oss fram på webben i framtiden? Enligt Google stavas svaret på den frågan Search Generative Experience.
Ända sedan OpenAI gjorde AI på webben till en folkfest med sin tjänst ChatGPT har det diskuterats flitigt vad det kommer innebära för Google och deras ställning som dominerande sökmotor. Alphabet, företaget bakom Google, är idag ett av världens högst värderade med ett brett spektrum av omistliga tjänster som blivit en del av många människors arbetsliv och vardag, men faktum är att nästan hela verksamheten fortfarande är helt beroende av annonsintäkterna från sök. Idag står de för uppemot 90% av den totala intäkten och med en imponerande tillväxt på runt 20% per år. Utan dem, inget Analytics, inget Classroom, inget Maps, inget Docs, inget Meet etc.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har Googles sökmotor utvecklats förvånansvärt lite under alla år som dominant. Sökresultatsidorna har visserligen smyckats med produkt-bilder, nyheter, snippets och FAQ, men kvaliteten på sökresultaten har inte förbättrats nämnvärt.
Men nu ska det bli ändring på det. Med nya Search Generative Experience som just nu är i testfas och erbjuds i utvalda länder (tyvärr inte i Europa i skrivande stund på grund av EU-byråkratin) förenar Google sökresultat med AI. Istället för en lång länklista får du istället guidande texter och produkturval som du kan interagera med för att förfina och fördjupa din sökning. Även om SGE inte finns tillgängligt i Sverige än så finns det en mängd artiklar och filmer där du får en ganska bra bild över hur det fungerar.
I exemplet nedan ser du hur sökresultatet ser ut för någon som letar efter en barncykel.
…eller Halloweenkostymer
För Google finns det två stora utmaningar för att ro i hamn med det detta:
Är du nyfiken på Google SGE kan du besöka Google Search Labs.
Tundran Digital Explorers is a part of Thinc Collective, a group of entrepreneur-driven companies within the marketing and commtech industry. By using the power of the collective and the skills of the specialists we challenge the limits of what is known as communication and what it can do for our clients, our employees and to contribute to a better world for all. Read more >>