Vad är Google SGE?

15.04.2024

Hur kommer vi söka och browsa oss fram på webben i framtiden? Enligt Google stavas svaret på den frågan Search Generative Experience.

Ända sedan OpenAI gjorde AI på webben till en folkfest med sin tjänst ChatGPT har det diskuterats flitigt vad det kommer innebära för Google och deras ställning som dominerande sökmotor. Alphabet, företaget bakom Google, är idag ett av världens högst värderade med ett brett spektrum av omistliga tjänster som blivit en del av många människors arbetsliv och vardag, men faktum är att nästan hela verksamheten fortfarande är helt beroende av annonsintäkterna från sök. Idag står de för uppemot 90% av den totala intäkten och med en imponerande tillväxt på runt 20% per år. Utan dem, inget Analytics, inget Classroom, inget Maps, inget Docs, inget Meet etc.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har Googles sökmotor utvecklats förvånansvärt lite under alla år som dominant. Sökresultatsidorna har visserligen smyckats med produkt-bilder, nyheter, snippets och FAQ, men kvaliteten på sökresultaten har inte förbättrats nämnvärt.

Men nu ska det bli ändring på det. Med nya Search Generative Experience som just nu är i testfas och erbjuds i utvalda länder (tyvärr inte i Europa i skrivande stund på grund av EU-byråkratin) förenar Google sökresultat med AI. Istället för en lång länklista får du istället guidande texter och produkturval som du kan interagera med för att förfina och fördjupa din sökning. Även om SGE inte finns tillgängligt i Sverige än så finns det en mängd artiklar och filmer där du får en ganska bra bild över hur det fungerar.

I exemplet nedan ser du hur sökresultatet ser ut för någon som letar efter en barncykel.

…eller Halloweenkostymer

För Google finns det två stora utmaningar för att ro i hamn med det detta:

  1. Annonsintäkter, annonsintäkter, annonsintäkter
    Google kommer fortsatt att visa annonser bredvid de organiska sökresultaten, men frågan är vem som kommer att klicka på dem när du redan får utvalda rekommendationer och svar på dina frågor i sökresultaten, som med hjälp av förfinade sökalgoritmer och AI har en hög relevans? Detta kommer att bli en tunn lina för Google att balansera på.
  2. Ökade kostnader för att generera sökresultat
    Varje sekund levererar Google i snitt hisnande 400 000 sökresultat. Att generera resultat med SGE tar 10-100 gånger mer resurser. Det kräver därför en helt ny infrastruktur (och mer el) för att kunna rulla ut generativa sökresultat till hela världen i samma takt som nu. Därför har Google börjat leka med tanken att börja ta betalt för premium söktjänster. (Källa: Podcasten Marknaden samt artikel i Financial Times).

Är du nyfiken på Google SGE kan du besöka Google Search Labs.

Fler fältanteckningar från den digitala tundran

Let’s google it like it’s 2022

Är kombinationen AI och SEO som invasivt ogräs på väg att kväva hela den fina Google-trädgården? Låt oss resa bakåt i tiden för att ta reda på hur det ligger till.

Månatliga fältanteckningar i inkorgen

Välkommen in i värmen

Den här rutan känner du igen va? Du vet vad den innebär. Det är din e-postadress vi vill åt. Men vi kommer vårda den ömt som en liten hundvalp och vi kommer inte klampa omkring efter dig på the internet med tröttsamma budskap.

Som belöning får du ovärderliga tips och kunskap till oskattbart värde, rakt ner i inkorgen. En gång i månaden, varken mer eller mindre. Deal?

Tigerton har blivit Tundran

Tillsammans med våra vänner på DNA Agency går vi samman för en ny gemensam expedition. Följ med på resan! 🚀🎉