Let’s google it like it’s 2022

6.05.2024

För några veckor sedan uppmärksammades frasen “before:2023” på Twitter. Någon twittrade hur den noterat att lägger man till before:2023 i sina Google-sökningar så tycks man få bättre kvalitet på sökresultaten och att det skulle bero på allt AI-genererat SEO-innehåll som växt som invasivt ogräs de senaste två åren. Inlägget fick spridning och till slut kommenterade självaste Elon Musk det med “It’s a real problem“.

Jag roade mig själv med att göra lite olika sökningar för att jämföra resultaten och visst är det en viss skillnad och visst finns det mängder av sidor som bara är SEO-optimerat skräp, men några uppenbara skillnader i kvalitet kunde jag ärligt talat inte se. Det som däremot slog mig med häpnad var hur antalet sökresultat skiljer sig år för år. Antalet sidor tycks ha växt exponentiellt vad jag än söker på. Här är några exempel:

Sökning: wordpress developer
2019: 48 miljoner sidor
2024: 178 miljoner sidor

Skulle säga att wordpress-utvecklare dessutom kanske var mer i ropet 2019, ändå har antalet indexerade sidor för söktermen femdubblats sedan dess.

Sökning: best open source cms
2019: 21 miljoner sidor
2024: 110 miljoner sidor

Den som idag letar information om vad som är det bästa open source CMS:et har 110 miljoner(!) sökresultat att gå igenom. Sex gånger så många som den som gjorde samma sökning för fem år sedan fick sig levererade.

Det är uppenbart att AI har ett finger med i spelet, för det är en tydlig pik i antalet mellan 2022 och framåt.

Sökning: best e-commerce platform
2022: 168 miljoner sidor
2023: 297 miljoner sidor

Just nu känns Google lite som en trädgård där trädgårdsmästarna får jobba dag och natt med att rensa ogräs. Och än så länge lever rosorna. Men om antalet sidor fortsätter att dubblas år efter år, vad händer då? Hur ska Google orka leta fram guldkornen om varje obskyr sökterm genererar en miljard träffar? That’s a real problem.

Fler fältanteckningar från den digitala tundran

Vad är Google SGE?

Hur kommer vi söka och browsa oss fram på webben i framtiden? Enligt Google stavas svaret på den frågan Search Generative Experience.

Månatliga fältanteckningar i inkorgen

Välkommen in i värmen

Den här rutan känner du igen va? Du vet vad den innebär. Det är din e-postadress vi vill åt. Men vi kommer vårda den ömt som en liten hundvalp och vi kommer inte klampa omkring efter dig på the internet med tröttsamma budskap.

Som belöning får du ovärderliga tips och kunskap till oskattbart värde, rakt ner i inkorgen. En gång i månaden, varken mer eller mindre. Deal?

Tigerton har blivit Tundran

Tillsammans med våra vänner på DNA Agency går vi samman för en ny gemensam expedition. Följ med på resan! 🚀🎉