Nu blir det svårare att nå fram

7.02.2024

Nej, vi pratar inte om elbilar vintertid. Inte heller om Postnords utdelningsrutiner. Vi pratar så klart om digital informationsspridning.

Den digitala tundran kan som bekant te sig som en ganska karg och ogästvänlig plats, där alltifrån ryska hackare till kompromisslösa techentreprenörer och nitiska EU-byråkrater slåss om territoriet.

I början av 2024 rullas två nyheter ut som har stor betydelse för dig som vill fortsätta nå ut digitalt.

Nyhet 1 Cookie Consent V2
Alla som har en webbplats med cookies har sedan tidigare varit skyldiga att via en cookie-banner låta besökaren välja om den vill dela med sig av sin användardata (och i så fall vilken och till vem) eller inte.
Cookie Consent V2 innebär, något förenklat, en utökning av den möjligheten med större begränsningar för annonsören. I praktiken innebär det att du som använder dig av Google-annonsering måste erbjuda dina besökare en cookie-tjänst (CMP) som har stöd för Cooke Consent V2, annars kommer din annonsering bli kraftigt begränsad. Exempelvis kan du inte längre rikta annonser mot tidigare besökare, s.k. retargeting. Du kan heller inte nyttja Googles nya AI-tjänster som skapar effektivare annonser med hjälp av användardata.

Låter det krångligt? Det är lite krångligt, men som tur är så har vi på Tundran en färdig tjänst som vi till en fast och låg kostnad kan implementera på din hemsida. Den ser till att din hemsida uppfyller alla krav, idag och i framtiden. Den gör en automatisk scanning av hela webbplatsen för att hitta alla olika typer av cookies som den prydligt låter dina besökare ta del av (till EU-byråkraternas belåtenhet). Släng gärna iväg ett mejl vid intresse till support@tigerton.se.

Nyhet 2 – Hårdare regler för massutskick av mejl
Den andra nyheten gäller för dig som bearbetar dina kunder med nyhetsbrev. Google och Yahoo är först ut med hårdare regler för att bättre få bukt med spam.

DIMARC
Det första du måste göra, för att inte riskera att dina utskick fastnar som spam, är att koppla din nyhetstjänst till din domän. Använder du exempelvis Mailchimp så finns en tydlig guide hur du autentiserar här. På detta sätt “legitimerar” du att dina e-postutskick är seriösa och de tar sig enklare fram till dina kunders Gmail och Yahoo-inkorgar.

Ett annat nytt krav som ställs av både Google och Yahoo (och snart av betydligt fler) är att dina prenumeranter erbjuds möjligheten att avregistrera sig med endast ett klick. Båda de populära tjänsterna Mailchimp och Klaviyo erbjuder som tur är redan detta.

Vill du ha hjälp att koppla ihop din nyhetsbrevstjänst med din domän. Då är Tony din man för uppdraget. Han älskar att pyssla med sådant (ibland smackar han till och med gott när han letar sig fram i kontrollpanelernas olika domäninställningar, kan liknas vid en spinnande katt). MEN se till att ha dina inloggningsuppgifter redo, både till nyhetsbrevet och domänhanteraren (annars kanske han slutar smacka).

Over and out.

Tigerton har blivit Tundran

Tillsammans med våra vänner på DNA Agency går vi samman för en ny gemensam expedition. Följ med på resan! 🚀🎉