Hallå? Var är ni? Är ni där?

22.01.2023

Produkterna är på plats. Sajten ser tipp-topp ut, är snabb som en gasell och köpknapparna är stora, färgglada och klickaptitliga. Men var är kunderna?

Lite så här tänker vi
Det har idag aldrig varit lättare men samtidigt aldrig svårare att nå nya kunder. Att skapa en Google- eller Instagramannons går på ett k(l)ick och de flesta kan med lite guidning (och en budget) publicera den helt själva.

Men att få samma genomslag som en lokaltidningsannons eller ett reklaminslag hade i en avlägsen analog värld är däremot mycket svårare. Konkurrensen är stenhård och mottagarnas ögonglober har utvecklats till två durkslag som effektivt rensar bort allt som är för mycket ”sälj”. I värsta fall blir din insats bortkastad.

Upp på toppen – stanna på toppen
Vårt bästa råd för ett långsiktigt digitalt varumärkesbyggande och kampanjande är att börja i rätt ände och i den änden hittar vi SEO – klassisk sökordsoptimering för att öka träffytan på några av alla de miljarder resultatsidor som levereras av våra populäraste sökmotorer dagligen.

SEO är ett långsiktigt arbete där du förtjänar din plats genom bra innehåll, som gärna delas, som får besökare att stanna kvar och som genererar fler besökare. En plats som, när den väl är förtjänad, kommer finnas kvar i toppen för en lång tid framöver. SEO är de långsammaste digitala kolhydraterna som bygger grunden för din digitala närvaro.

Kolla in min nya snippet!
Google utvecklar ständigt nya sätt att presentera sökresultat på. Har du skapat ett sida med det bästa innehållet om ett specifikt ämne på ditt språk kan du tilldelas en s.k.

Kolla in min nya snippet!
Google utvecklar ständigt nya sätt att presentera sökresultat på. Har du skapat ett sida med det bästa innehållet om ett specifikt ämne på ditt språk kan du tilldelas en s.k.
featured snippet där din sida lyfts fram enligt exemplet ovan med ett tydligt textutdrag samt en bild.

Om du har en genomarbetad FAQ-sida som är taggad på ett sätt som Googles sökspindlar uppskattar kan du få innehållet presenterat enligt bilden ovan.

Båda exemplen visar på hur Google jobbar för att premiera kvalitet och det är också hit som dina besökares ögon riktas.

Så, hur gör vi?
Allt SEO-arbete börjar med en grundlig analys. Var befinner vi oss idag? Vilka sökord syns vi på och hur lyfter vi upp dem högre? Vilka sökord saknas? Använder vi oss av de termer och fraser som våra målgrupper använder? Vilka sökord är det hög konkurrens på och vilka har våra konkurrenter glömt bort? Hur kan vi jobba long tail och hur ökar vi kvaliteten på besöken?

Och det viktigaste, hur matchar vi sedan sökorden mot dina sidor och ditt innehåll och vad vill vi att besökaren ska ta vägen när den väl hittat dit?

Alla frågor och svar samlas i en tydlig och behändig rapport från oss som blir grunden för vidare SEO-arbete.

Boka gärna in ett möte så berättar vi mer.

hej@tundran.se

Fler fältanteckningar från den digitala tundran

Let’s google it like it’s 2022

Är kombinationen AI och SEO som invasivt ogräs på väg att kväva hela den fina Google-trädgården? Låt oss resa bakåt i tiden för att ta reda på hur det ligger till.

Vad är Google SGE?

Hur kommer vi söka och browsa oss fram på webben i framtiden? Enligt Google stavas svaret på den frågan Search Generative Experience.

Månatliga fältanteckningar i inkorgen

Välkommen in i värmen

Den här rutan känner du igen va? Du vet vad den innebär. Det är din e-postadress vi vill åt. Men vi kommer vårda den ömt som en liten hundvalp och vi kommer inte klampa omkring efter dig på the internet med tröttsamma budskap.

Som belöning får du ovärderliga tips och kunskap till oskattbart värde, rakt ner i inkorgen. En gång i månaden, varken mer eller mindre. Deal?

Tigerton har blivit Tundran

Tillsammans med våra vänner på DNA Agency går vi samman för en ny gemensam expedition. Följ med på resan! 🚀🎉