När AI-chatten ChatGPT lanserades förra året väcktes många tankar. Som webbutvecklare var den första tanken – vad kommer det här innebära för våra kära hemsidor?
Ända sedan internets födelse har egentligen väldigt lite hänt i utvecklingen hur vi hittar och tar till oss information på webben. Principiellt är det egentligen ingen större skillnad mellan Google 2023 och de första länksamlingssidorna från 1995. De bygger båda på att möjliggöra för besökaren att hitta information genom att visa länklistor med så kallad metadata (namnet på sidan och beskrivningen av den) och besökaren klickar därefter på url:en för att ta del av sidans innehåll.
Nu har Microsofts sökmotor Bing, som i över ett decennium levt en dold tillvaro i skuggan av Google, lanserat en ny version integrerad med ChatGPT (Microsoft är delägare i företaget Open AI som står bakom tekniken) och som ställt allt på ända. När du använder tjänsten behöver du sällan längre besöka själva hemsidorna. Istället hämtar och presenterar chattboten informationen direkt på Bings resultatsida. Vill du fördjupa dig så finns naturligtvis möjlighet att klicka in på de länkar som AI-boten listat längst ner, men i de allra flesta fall kommer det att vara helt onödigt.
Detta kan var det mest revolutionerande som hänt hela internet sedan… ja, sedan internetprotokollet http uppfanns. Naturligtvis väcker det många frågor. En aspekt är det juridiska kring upphovsrätten (som Mediepodden tog upp i senaste avsnittet). Om en AI kan scanna av hela webben och presentera innehållet lite som den vill så kommer media i textformat nu att ställas inför samma paradigmskifte som musikindustrin gjorde i och med fildelningen i början av 2000-talet.
Vid en första anblick kan det anses självklart att inte få sprida upphovsskyddat material hur som helst, men om en AI kan hämta texter från tio olika källor och i realtid skriva om dem till något eget (med prydliga källanvisningar i sidfoten), då är väl det inte upphovsrättsintrång utan typ journalistik?
Så vad händer med hemsidan?
Det finns en anledning till att alla webbshoppar liknar varandra eller att det är lättare för en artist att få sina följare till Instagram istället för sin egen hemsida. Ofta är gränssnittet mer i vägen än till nytta. En besökare vill inte behöva lära sig en ny hemsida, även om det bara tar sekunder att bekanta sig med sök och köp. Så tänk vilken dröm att exempelvis kunna be en AI “boka billigaste flygbiljetterna på Ryanair till Rom i mars, utan några extra tillägg” och helt slippa det blågula UX-helvetet till hemsida.
Så varför ska någon surfa in på just din hemsida i framtiden? Ja, det finns några saker som en AI-chat inte kan konkurrera med, som:
En annan fråga är hur den nya AI-tekniken kommer värdera just ditt innehåll. Genom SEO har det varit ganska enkelt att manipulera sitt innehåll för att få sökmotorer att lyfta fram det framför andras, men en AI kommer ställa helt andra krav än Google primitiva algoritmer. De tar, trots de medvetna tiderna vi lever i, föga hänsyn till social rättvisa och miljömedvetenhet, men en AI kommer både vara mer biased och, som vi har sett prov på de senaste veckorna, kan till och med te sig lättstött. Innebär det att vi i framtiden riskerar att få våra produkter refuserade från sökmotorerna om vi råkat trampa en AI på tårna?
Den som lever får se. En sak är säker, hemsidan som “det digitala skyltfönstret” har stått sig i över två decennier. Nu är det dags för det riktiga web 2.0. Spänn fast säkerhetsbältet.
Tundran Digital Explorers is a part of Thinc Collective, a group of entrepreneur-driven companies within the marketing and commtech industry. By using the power of the collective and the skills of the specialists we challenge the limits of what is known as communication and what it can do for our clients, our employees and to contribute to a better world for all. Read more >>