Tundran Digital Explorers

Big data – tiny mind

Two people on the road

I år firar Luka Moodyssons film Fucking Åmål 25 år. Den var då en lika välförtjänt som oväntad biosuccé. En stor anledning till framgången var att den gav publiken något den inte visste att den ville ha, men uppenbart suktade efter. 90-talet präglades av ironi och elitism och Fucking Åmål var den raka motsatsen. Den befriande uppriktigheten, småstaden, amatörskådespelarna och musiken träffade rakt i vårt mentala solar plexus.

Vad säger den då om vår tid? Ganska mycket. När såg du senast en Netflix-produktion som gjorde ett sådant avtryck (eller intryck över huvud taget)? Netflix har en hel världs samlade tittardata sparad med alltifrån vilka platser vi uppskattar, till skådespelare, till händelser, när stänger vi av, när fortsätter vi titta etc. Data som analyseras från alla håll och kanter i jakt på underlag för nästa tittarsuccé. Lukas Moodyson hade inget annat än sin egen hjärna, sina samlade erfarenheter och ett blött finger i luften. Ändå är det Fucking Åmål som vi kommer minnas som en klassiker om ytterligare 25 år och inte en generisk Netflix-produktion från 2023 (där vi får följa ännu ett gen z power couple i New York-miljö kryddat med lite Fifty shades of grey).

Paradoxalt nog verkar det som att ju mer data vi får tillgång till (och mer data har skapats i världen bara de senaste åren än under hela mänsklighetens historia) ju dummare blir vi. Istället för att bli mer upplysta tycks informationsmängden bara få oss att förstärka gamla hjulspår. Vi får svårare att kritiskt filtrera den och besluten blir sämre, trots att beslutsunderlaget är så mycket större.

Problemet med data är att den inte själv kan dra några slutsatser och om analyserna som görs är för banala blir också outputen det. Om vi gör liknelsen med ett börsbolag som har siktet allt för lågt ställt för att blidka aktieägarna inför nästa kvartalsrapport, så kan beslut som tas utifrån den aspekten gynna företaget på tre, sex eller nio månaders sikt, men samma beslut kan vara helt förödande för företaget i ett längre perspektiv. Detsamma gäller för all information som vi samlar in från exempelvis annonser på nätet eller besöksbeteenden från våra webbplatser. Det är enkelt att se vad som går bra just nu och göra enkla förbättringar för att förstärka det, men det är mycket svårare att använda datan för att dra slutsatser om vad som är bäst för företaget eller varumärket utifrån en längre horisont och ett bredare perspektiv. Och det är nog även en del av förklaringen till att så många Netflix-produktioner är så kortlivade, kanske tar all data död på kreativiteten?

Så lyft ögonen från senaste Google Analytics-rapporten för en stund. Fäll arbetsstolen lite bakåt, blunda och plocka fram din inre Lukas Moodysson. Kanske finns din egen Fucking Åmål djupt där inne?

Thinc Collective

Tundran Digital Explorers is a part of Thinc Collective, a group of entrepreneur-driven companies within the marketing and commtech industry. By using the power of the collective and the skills of the specialists we challenge the limits of what is known as communication and what it can do for our clients, our employees and to contribute to a better world for all. Read more >>